Logopedie is véél meer dan mooi leren praten.
Ondervindt uw kind moeilijkheden met lezen of spellen, of wil het rekenen maar niet vlotten?
Zijn vreemde talen een worsteling?
Of maakt u zich zorgen over de taal of uitspraak van uw kind?
Hebt u na een hersenletsel nood aan ondersteuning?
Wij helpen u graag verder.
Wij werken overkoepelend in verschillende vakgebieden,
zowel met kinderen, adolescenten als volwassenen.
De begeleiding gaat door in de praktijk, op school of aan huis.
Diagnostisch onderzoek is mogelijk vanaf kleuterleeftijd.
LEER
Wanneer zich moeilijkheden voordoen bij het (aanvankelijk) lezen, spellen en/of rekenen, wordt in eerste instantie intensief geoefend om deze moeilijkheden weg te werken. Als er na dit intensief oefenen weinig of geen verbetering optreedt, kan sprake zijn van een leerstoornis.
Dit kan al vroeg in de schoolcarrière opgemerkt worden (moeite rijmen, namen, klanken herkennen, maar ook moeite met automatisatie van letters, hardnekkige spelfouten, tafels blijven niet hangen, moeite met bewerkingen, onvoldoende vooruitgang in leesniveau,...). Soms worden de moeilijkheden pas doorheen de lagere school of zelfs in het middelbaar duidelijk.
Blijft uw kind worstelen met de Franse schrijfwijze, maakt het nog steeds veel schrijffouten in z'n cursussen of verliest het vaak punten door 'domme' rekenfouten en onnauwkeurigheden,...?
Mogelijks is er toch een onderliggende aandoening die uw kind gedurende lange tijd wist te compenseren.
Omdat leerstoornissen op verschillende tijdstippen in de schoolcarrière moeilijkheden met zich mee kunnen brengen, bieden wij op elke leeftijd een gespecialiseerde aanpak aan.
We werken zowel stoornisgericht als vakinhoudelijk (talen, wiskunde, wetenschappen).
Diagnostisch onderzoek is mogelijk van kleuterleeftijd tot volwassenen.
TAAL
Later praten, onverstaanbaar spreken, moeite met begrijpen van opdrachten, letters in woorden vervangen door andere, moeite met benoemen, rijmen, herkennen van klanken, ...
Taalproblemen zorgen voor communicatieproblemen.
Ook sociaal-emotioneel kunnen taalproblemen een grote impact hebben (onzeker, frustratie, moeilijker contact leggen met andere kinderen, woede,...)
In sommige gevallen ligt een taalontwikkelingsstoornis aan de basis van de moeizame taalverwerving of aanwezig blijvende taal/spraakmoeilijkheden op oudere leeftijd.
MYO
Slikken u of uw kind met de tong tegen de tanden? Komt de tong tijdens het slikken tegen of tussen de tanden? Bij een verkeerd slikpatroon kan het gebit een verkeerde stand gaan aannemen. Een beugel zal de tandenstand tijdelijk corrigeren, maar de druk van de tong gaan de tanden opnieuw verplaatsen. Met logopedie wordt een correcte slikbeweging aangeleerd.
Ook foutieve orale gewoonten zoals duimzuigen en habitueel mondademen kunnen behandeld worden.
SPRAAK
Kan uw kind de 'r', 'l', 't', ... niet uitspreken of klinkt de 's' onzuiver?
Komt de tong vaak tussen de tanden door geglipt?
Of wenst u uw dialectische invloeden weg te werken?
Sommige kinderen en volwassenen hebben moeite om bepaalde klanken te vormen of spreken letters op een verkeerde manier uit. Hierdoor komt de spraakverstaanbaarheid in het gedrang.
Articulatietherapie is hierbij aangewezen.
NEURO
Taal- en spraakproblemen kunnen zich voordoen na een hersentrauma (beroerte, hersenbloeding,...) of een neurologische aandoening (bv Parkinson, MS,…).
Wanneer de taal of spraak plots beperkt wordt, heeft dit een erg grote impact hebben op het dagelijks leven en het emotioneel welzijn. Met therapie wordt getracht de taal terug te vinden en te verruimen óf zo lang mogelijk te behouden. Er wordt samen bekeken hoe de communicatiemogelijkheden vergroot kunnen worden, zodat communiceren zowel voor de cliënt als de omgeving terug comfortabel wordt.